2.4.2015

Pohjaa

Asemarakennus ja alueella olevat ulkorakennukset (makasiini, navetta, vesitorni, käymälä ja maakellari) on kaikki rakennettu vuonna 1908 arkkitehti Thure Hellströmin piirustusten mukaan. Asema on oikea jugendunelma ja se on säilynyt oikein hyvin ikäisekseen. Mitä nyt 70-80-luvun taitteessa sisätilat on verhottu lastulevyllä ja muovimatolla. Kuntotarkastusta tehtäessä ei rakenteista kuitenkaan näkyviltä osin (edes lattian osittaisen avaamisen jälkeen) löytynyt mitään hälyttävää, mutta totuushan paljastuu vasta sitten kun rakenteet saa kunnolla tarkistettua.


Asemarakennuksessa on sekä aseman että asunnon puoli, joita on alkuperäisessä tyyppipiirustuksessa yhdistänyt kaksi kulkureittiä sisäkautta. Myöhemmin kuvassa kaikista oikeanpuoleisin sisäovi on ilmeisesti liimattu(?) umpeen ja pari metriä sen vasemmalla puolella ollut kulkuaukko on jätetty kokonaan lastulevyjen alle piiloon. Nämä, tai ainakin toinen näistä, on tarkoitus avata mahdollisimman pian, jottei aseman puolelta tarvitsisi aina kiertää asunnolle ulkokautta. Suurimman ongelman muodostavat vesiputket, jotka on vedetty pintavetona niin asunnon kuin asemankin puolille ja sitten koteloitu. Jos siis haluaisimme avata esimerkiksi kulkuaukon, meidän pitäisi silti kiivetä polven korkeudella olevien vesiputkien yli. Ainakin alkuun, siis. Kuvassa on varsin hyvä esimerkki putkien koteloinnista taukotilassa.


Kuten kirjoitinkin, asemalle tulee sekä vesi että sähkö. Vessoja on peräti kolme kappaletta ja joku älypää on päättänyt ajan hengen mukaan (ilmeisesti joskus 90-luvulla) virittää tuolle pikkuruiselle 187-neliöiselle asemalle (vain aseman puolelle, tietty, eli neliöiltään noin puolet pienempään tilaan!) järjettömän kokoisen koneellisen ilmanvaihtohirviön! Ensitöiksemme tarkoitus olisi siis varmistaa vessojen rakenne ja putkien kunto (suomeksi siis edessä odottaa mahdollinen putkiremontti) ja pyrkiä pääsemään ilmanvaihtohirviöstä eroon.

Urakka tuntuu aika hurjalta kun ottaa huomioon, etten ole maininnut keittiöstä vielä mitään. Se on kuitenkin ongelma jollekin toiselle päivälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti